آیت الله سید اصغر ناظم زاده قمی در پایان درس خارج فقه خود در جمع برخی از فضلا و علمای حوزه در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲، پیرامون سوء استفاده از مقدسات در انتخابات پیش رو، سخنانی به شرح زیر بیان داشتند:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انتخابات اگر در بستری سالم و به صورت رقابتی و با حضور و نظارت همه جناح ها و احزاب، برگزار شود، عالی ترین عرصه حضور مردم در مشارکت سیاسی و مهم ترین مجرای تحقق حاکمیت ملت است.

اما آنچه تاسف آور است گره زدن تبلیغات انتخاباتی به مقدسات است. گاهی دیده می شود برخی، با نام دین و قرآن و اسلام و امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه ـ مردم را به رای دادن فرا می خوانند و به طوری که گویا از طرف خود حضرت حجت آمده اند، می گویند: “حضور در انتخابات خبرگان، واجب شرعی و اجرای فرمان امام زمان است.” یا : “امام زمان منتظر حضور مردم در انتخابات است.” یا : “شرکت در انتخابات، کمک به امام زمان است.” یا : “رای دادن واجب عینی است.” یا : “ملت ایران اگر از حضور در رای‌گیری‌ها سربلند بیرون آید کافی است برای اینکه حضرت حجت ظهور کند.”

به راستی انسان از شنیدن این سخنان انگشت به دهان می شود که انتخاب افرادی برای خبرگان و مجلس شورای اسلامی چه ارتباطی با اسلام و ظهور امام زمان دارد؟!

لذا به عنوان وظیفه دینی و حوزوی و به قصد دلسوزی برای اسلام و امام غایب مظلوم، لازم می‌دانم نکاتی را یادآور شوم:

۱ . شرکت در انتخابات آزاد در همه دنیا یک امر عقلایی است و مردم برای انتخاب رییس جمهور یا نمایندگان با معیارهای عقلی به پای صندوق ها می روند و نمایندگان مورد نظر خود را بر می گزینند و در همه جای دنیا استفاده از دین و آیین مردم در انتخابات مذموم است.

اتفاقاً در زمان مشروطه که برای نخستین بار مجلس و انتخابات در ایران پایه گذاری شد، با وجود این که علمای بزرگی هم در آن شرکت داشتند، جایی نوشته نشده نام مبارک امام زمان و دیگر مقدسات را به رای دادن مردم پیوند زده باشند.

۲ . این که برخی اسلام، امام زمان، ظهور حضرت و حتی ناموس مردم را به رای دادنِ مردم، گره می زنند، اگر احیاناً نمایندگان برگزیده به خوبی عمل نکردند و یا کارایی لازم را نداشتند؛ آیا این شعارها ضربه به اسلام و دین و اعتقادات مردم نمی زند؟ و آن ها را بدبین نمی کند؟ آیا بهتر نیست برای این چند روزه دنیا بیش از این بار خود را سنگین نکرده و در پیش گاه تاریخ و خداوند مسئول نباشند.

۳ . آیا سزاوار نیست به جای این گره زدنِ انتخابات به مقدسات، خدمات چهار ساله نمایندگان اخیر مجلس شورای اسلامی را مطرح کنند و به مردم نشان دهند و یادآور شوند که نمایندگان شما ـ با این حقوق و مزایای سرسام آوری که از بیت المال دریافت کرده‌اندـ، چه گل و گل هایی در چهارسال اخیر به سر مردم زده اند و چه مشکلاتی از سر راه مردم برداشته و چه آسایشی برای مردم به ارمغان آورده اند و کجا و در چه موردی در دفاع از خواسته های مردم سینه سپر کرده و کدام مصوبه ای برای ارزانی و رفع تورم و رکود به تصویب رسانده اند. همین طور نمایندگان خبرگان با این هزینه ای که برای انتخابشان شده است، در این هفت سال در راستای وظیفه شان چه کاری انجام داده اند؟

بنابراین چه بهتر بود آقایان برای ترغیب مردم به رای دادن، به جای استفاده از اسلام و امام زمان (عج)، اگر خدماتی برای مجلسین متصوراند به سمع و نظر مردم می رساندند، تا مورد توجه قرار گیرد.

اگرچه آنقدر در این سال های اخیر، افراد نورچشمی آرای مردم را بی ثمر و بی خاصیت بلکه به هیچ گرفته اند و روی آن مانور هم داده اند و کسی هم جلوی آنان را نگرفت، و نیز همان طور که همه شاهد می باشیم، تورم کمرشکن و رکود سرسام آور آن چنان گریبان جامعه را گرفته و همچنین برخوردهای تند با مردم صورت گرفته که، حتی با ذکر آن خدمات هم، به نظر نمی رسد تاثیری در حضور افرادی که قصد شرکت در انتخابات را ندارند، داشته باشد.

و السلام علی من اتبع الهدی