بسم الله الرحمن الرحیم

“یريدون ليطفئوا نور الله بأفواههم و الله متمّ نوره و لو كره الكافرون” (صف، آيه ۸)

فاجعه قرآن سوزى

در عصر ما گاه و بيگاه خبر آتش سوزى قرآن كريم از گوشه و كنار دنيا به گوش مى‏رسد و اخيراً هم در سوئد و مكرراً در دانمارك ـ با چراغ سبز بعضى مسؤولان آنها ـ اين توهين آشكار به كتاب مقدس حدود دو ميليارد مسلمان اتفاق افتاده و بحمد الله موضع‏گيرى سريع و صريح بعضى مراجع و علماى اسلام و سران كشورهاى اسلامى و معتقدان به قرآن به اين عمل غير منطقى و هنجارشكنانه عكس‏العمل نشان دادند و بلافاصله سازمان ملل متحد و پاپ اعظم و نیز همه جهان اسلام آن را محكوم كردند و دولت‏هاى سوئد و دانمارك نيز از اين عمل جاهلانه اظهار تأسف كرده و در مقام طرحى هستند تا جلوى اين اهانت‏ها به كتاب‏هاى مقدس اعم از قرآن کریم و ساير کتب مقدس اديان دیگر را بگیرند.

 

علل و عوامل این فاجعه چیست؟

در ریشه‌یابی این فاجعه چند عامل را به وضوح می‌توان دید:

۱ . مجوز اين اهانت‏ها به ساحت مقدس قرآن و دیگر كتابهای آسمانی در كشورهاى غربى، آزادى بيان است. اما راستى آزادى بيان تا آنجا مجاز است که یک یا چند فرد جاهل متعصب، مجاز باشند قلب حدود دو ميليارد مسلمان را جريحه دار كنند! آيا واقعا اسم اين آزادى بيان است، یا ضد آزادی؟ راستی اگر آزادى بيان تا اين حد توسعه دارد؛ پس چرا اگر فردى در كشور شما به همسايگان خود يا افراد كوچه و بازار، تعدی کند و سبب رنجش بعضى افراد شود، سخن و گفتار او را ضد آزادى بيان مى‏دانيد و بلافاصله او را تحت تعقيب قانون قرار داده و مجازات مى‏کنید و خیلی هم بجاست. و آيا اين يك بام و دو هوا نيست؟ چطور كارى در كشور شما قلب مسلمانان جهان از جمله مسلمانان کشور خود شما را جریحه دار کند، آزادى بيان است ولى آزرده كردن خاطر يك يا چند نفر به گفته يا عمل هم شهرى خودش ضد آزادى بيان است! آیا کسی در کشور مدعی مهد آزادی شما نیست که مانع این دوگانگی در قانون آزادی شود و نگذارد چنين وقايع تلخی رخ دهد.

۲. عامل دیگر، بی منطقی کسانی است که به این نوع کارها دست می‌زنند. کتاب سوزی اوج دور بودن از استدلال و عقلانیت است.

۳. علت سوم، رفتار دوگانه بعضی مسلمانان و اعمال خشن و ظالمانه بعضی حاكمان و گروه‏هاى مدعی دروغین اسلام است، که دم از قرآن و اسلام می زنند ولی در عمل تمام آیات انسانی قرآن را زیر پا می‌گذارند.

برای نمونه وقتى مردم دنيا مى‌‏بينند گروهى مثل داعش زير پرچم “لا إله إلاّ اللّه‏” و شعار «اللّه‏ أكبر» سرهاى بى‏گناهان را از بدن جدا مى‏كنند و انسان‏هاى بى‏گناه از زن و مرد و كودك را قطعه قطعه مى‏كنند. و يا زنان و دختران را به بردگى مى‏برند، يا مثل طالبان امروز، زنان و دختران را از تحصيل و نیز اشتغال به كارهاى مباح، محروم مى‏كنند و يا با ترورهاى كور، امنیت مردم خود را بر هم می‌زنند. یا با گردن کلفتی قرارداد سهم حقابه ايران را زیر پامى‏گذارند و جمعيت كثيرى از استان‏هاى ملت عزيز ايران را بدون آب مى‏گذارند و نيز مثل حكام فاسد برخی دیگر از كشورهاى اسلامى برای بقای چند روزه حکومت خود، آزادی‌های مشروع مردم را می‌گیرند و گاهی هم برای بقای خود، صدها هزار نفر را می‌کشند و شهرها را ویران می‌کنند. مع الاسف همه این جنایات با نام اسلام و قرآن صورت می‌گیرد. بیشتر مردم دنیا هم که از حقيقت قرآن، اطلاعى ندارند، تمام اين ظلم‏ها و آدمكشى‏ها و ويرانى‏ها را به قرآن منتسب می‌کنند، لذا دست به آتش سوزى قرآن مى‏زنند تا شايد به پندار خود، جلوى تند روى مسلمانان گرفته شود!

فاجعه قرآن سوزی

 

حاکمان مسلمانی که از روش صحیح اسلامی دور شده‌اند، باید روش و منش خود را با ملت و دنیا بر اساس آیات رحمت و رافت قراردهند، یعنی همان روش و سیره پیامبر اسلام که سراسر تواضع و برادری و برابری با مسلمانان و مدارا و عدل و انصاف با غیر مسلمانان بود. این سیره جامع توانست مردم لجوج و خون ریز، که حتی دختران خود را هم زنده به گور می‌کردند، شیفته اسلام کند تا جایی که همان مردم در میدان جنگ، اوج ایثار و مواسات با یکدیگر را به نمایش می‌گذاشتند.

آری اگر سران کشورهای اسلامی این گونه عمل کنند قطعا کسی به خود اجازه نمی دهد دست به آتش سوزی و توهین به قرآن بزند. البته از شیطنت دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن نباید غافل بود.

بنابراین وظيفه انديشمندان و متفكّران مسلمان است كه حقيقت قرآن را به زبان‏هاى دنيا و با سبكى ساده و همه كس فهم به مردم دنيا معرفى كنند و به آنها بفهمانند كه ظلم‏هاى حاکمان ستمگر و گروهای فاسد نه ارتباطی به اسلام دارند ونه به قرآن بلکه بخاطر هوای نفس و باقی ماندن در حکومت در پوشش اسلام و قرآن است.

در پایان لازم است كسانى كه قرآن را مى‏سوزانند و يا با رفتارشان پا روى حقيقت قرآن مى‏گذارند بدانند خیلی زود روزگارشان خواهد گذشت و به عذاب ابدى گرفتار خواهند شد و علی رغم پندارهای باطلشان، قرآن براى هميشه، باقى خواهد ماند: “إنّا نحن نزّلنا الذكر وإنّا له لحافظون”(حجر، آیه ۹) ما قرآن را نازل كرديم و خود ما حافظ آن هستيم.

و يا آيه صدر پيام “آن ها كه مى‌خواهند نور خدا (قرآن) را با حرفهاى پوچ و رفتارهاى بى‌‏اساس و آتش سوزى خاموش كنند بدانند خداوند كامل كننده نور و قرآن خود است اگر چه كافران خوش نداشته باشند.”

 

و السلام على من اتّبع الهدى

حوزه علمیه قم
سید اصغر ناظم زاده قمی
۱۴ مرداد ۱۴۰۲